K napísaniu tohto blogu ma inšpirovala nedávna diskusia tu, na B na tému ženy. Všimla som si ako sa veľa ľudí vyjadrovalo k ženskému pohlaviu a opakovane bolo slovo „menzes“ označované ako za jednu z najväčších nevýhod ženstva. Vôbec nerozumiem tomu, ako to ktokoľvek môže považovať za niečo zlé, špinavé či iné znevýhodnenie. Je to krásny proces každo-mesačnej očisty, kedy sa telo samé čistí od sračiek, ktoré si každý z nás nonstop nabaľuje na seba.

Očista.

Jeden príklad potrebnej očisty je taká sprcha. Každý deň sa potrebujeme osprchovať aby sme nesmrdeli, nenášala sa na náš špina, cítili sa fresh a čistý. Ďalší je taká psychohygiena. Každý z nás ju potrebuje. Vyčistiť hlavu, vypnúť, odreagovať sa. Očista je jednoducho proces, ktorý je nevyhnutný k akémusi pohodliu. Lebo v každom z nás sa niečo hromadí a každý balvan, ktorý máš pripnutý k nohe vláčiš všade kam ideš zo sebou. Či už je v/na tvojom tele alebo mysli. Menzes je prirodzený a automatický 4 týždňový cyklický očistný proces odstraňovania všetkého zlého z nášho vlastného tela. Ak ho spoznáš, môžeš ho dokonale využiť vo svoj vlastný sebarozvoj. Budeš vedieť ako funguješ ty, tvoja myseľ a tvoje telo. Vieš lepšie rozlíšiť kedy sa máš na čo v živote zamerať a kedy v inom poľaviť, kedy potrebuješ jedno a kedy druhé. Je to obrovský dar.

Mrzí ma, že toľko žien sa cíti ukrivdene z účasti na tomto procese pritom by som povedala opak. Je to výhoda. Návod ako spoznať sám seba a nemať chaos vo vlastnej mysli.

Tiež aj často pozorujem, že vo vzťahu je toto téma veľmi tabu, čo mi príde v rámci otázky lásky a spoznávania ako veľmi zvláštny postoj, keďže je to veľmi dôležitý prostriedok k porozumeniu. Hovorím tu o záujme o vlastnú partnerku. Častokrát ľudia o tom nevedia hovoriť, je im to trápne, nechcú, ništa, ne, ne. Aby bolo jasné nemám na mysli vyhrotené debaty o každom detaile ale je skvelé poznať vašu priateľku. Vedieť kedy má chuť robiť nové, šialené veci v živote, posteli, je nadšená, preplnená entuziazmom alebo naopak kedy potrebuje byť sama, riešiť si veci vo svojom vlastnom vnútri, kedy je zasnená plná empatie a zahĺbená do vnútorného sveta. Kedy má menej energie a potrebuje viac oddychu, milion objatí a bozkov.

Je obrovská škoda, že sa ľudia odmietajú spoznávať. Stavajúc si hranice a bloky v oblastiach a stavoch, ktoré považujú za najúprimnejšie.

 Blog
Komentuj
 fotka
james98  19. 6. 2018 23:41
Najväčší problém je v spoločnosti ako takej a taktiež vo výchove. Koľko mladých dievčat nevie o menštruácii nič. Matka, a tobôž nie otec, im nič nevysvetlia. Na základnej škole sa o tom nehovorí. Rodičia a školy, v podstate celá spoločnosť, z toho robia tabu. Niečo špinavé, hnusné, nečisté. Kolko krát som sa stretol s tým, že žena sa za to hanbí. Ale nie je to jej chyba - proste je naučená, že o tomto sa nehovorí a bodka.
Nechcem zachádzať do detailov - ale z antropologického hľadiska toto platí v každej kultúre. Ženy boli počas menštruácie vylučované zo spoločenstva - odlúčené v nejakej chatrči, alebo v nejakom symbolickom kruhu. V Starom zákone, v Mojžišových knihách, na ktoré nadväzuje kresťanstvo - je menštruácia považovaná za niečo absolútne nečisté. Muž sa nielenže nemôže dotknúť, podľa Mojžišovských prikázaní, ženy, ktorá menštruuje - ale dokonca si nemôže ani sadnúť na postel, kde predtým menštruujúca žena sedela! Potom musela prejsť určitým procesom očisty.
Tak sa zdá, že sme moc neprekonali starovekú spoločnosť. Matky sa hanbia hovoriť o tom dcéram, pre otcov to je niečo nepredstavitelné - a učitelia ostávajú len vo veľmi okresanej formálnej, odbornej rovine. Spoločnosť priam núti ženy, aby sa za to hanbili.
 fotka
amikadze  19. 6. 2018 23:47
wau, to si sama napísala? skvelý článok, takúto mieru uvedomelosti na birdzi už ani nečakám. v pohanských kultúrach v čase, keď žena menštruovala, chodil muž do potnej chýše. žena má každomesačnú očistu nainštalovanú v systéme, muž si ju môže dopriať takto.
 fotka
marjy77  19. 6. 2018 23:52
Povedala by som že hoci sa v slušnej spoločnosti o nej nehovorí (rovnako ako o sexe, a o veľa iných veciach) nikdy som ju nepovažovala za nič špinavé, alebo nečisté a celkom nechápem prečo toto ľudia tvrdia. Jednoducho to je prirodzená súčasť života a nehovorím o nej aj preto lebo je to príliš súkromná vec, rovnako ako by som napr. nehovorila o tom ako som prišla o panenstvo či o tom, že spávam nahá (nie, nespávam). No nepokladám to za niečo čo by mi prinieslo prospech, skôr zbitočné problémy. A niminálne na internete sa o tom rozpráva normálne.
 fotka
amikadze  19. 6. 2018 23:52
@james98 v poslednej dobe sa čím viac tým prispieva k tomu, aby menšturácia už nebola tabu, súvisí to so zrovnoprávnením žien a mužov, s vyrovnaním pohlaví. všetko čo píšeš je pravda, neviem o aké kultúry ide v ostatných príkladoch, ale ku kresťanstvu môžem povedať že tam sú ženy rozhodne veľmi potlačované a aj na tomto sa to pekne ukazuje.
 fotka
james98  20. 6. 2018 00:01
@amikadze Brutálne nás všetky tieto pozostatky náboženských presvedčení zväzujú. Často krát aj keď je človek úplný ateista, nedokáže odstrániť to v čom bol vychovaný, a to je často zrkadlom starých mytologických predstáv. Napr. pre mňa osobne je absolútne nepredstaviteľné, žeby som mal ženu vnímať v akejkoľvek sfére nerovnoprávne. Nedokážem si to predstaviť, je mi z toho zle - v realite som schopný brutálne vynadať mužovi, čo sa úplne automaticky správa ku akejkoľvek žene ako ku slúžke, alebo ako k podriadenej, len preto, že je muž. A to len tak zo spoločnosti nevykoreníš, deje sa to a žiaľ sa to aj diať bude. Ako jednotlivci žial môžeme robiť len to, že na to budeme upozorňovať.
 fotka
superpinkhero  20. 6. 2018 00:02
@amikadze Áno, ja, ďakujem hah xD... nedalo mi nevyjadriť sa. Veď aj tak máme každý svoj vlastný druh očisty.

@marjy77 veď to ani nič zlé nie je. Nehovorím, že sa o tom rozpráva úplne hanebne ale veľa ľudí to jednoducho považuje za obrovskú znevýhodnenie, čo vôbec nie je pravda. A to je to na čo som chcela poukázať.

A tiež to považujem za intímnu záležitosť ale keď už je tu niekto, s kým ten intímny priestor zdieľam tak to nebudem brať ako tabu ani tváriť sa, že to neexistuje, keď to ovplyvňuje celý môj život.
 fotka
willbebetter  20. 6. 2018 00:09
Trosku 'patosove'. Vnimam to vecne. Je to nieco, co mi raz umozni mat deti. Za to som tomu vdacna. Za to, ze 1.,2.den si nie som ista ci chcem dalej zit, alebo za to ze ma den pred tym vie priserne boliet hlava, alebo ze je to vcelku otravne pouzivat vsetky tie zenske pomocku - nie som vdacna.

A to 'spiritualne', co opisujes...ze spoznavat sa, blablabla, to je sice pekne ale ja poznam asi len dve emocie cez kramy - 1.chcem ta zabit 2.velmi ta mam rada/lubim

Nechcem tvoj clanok znehodnocovat alebo co,iste je super ze si ho napisala, len mam na to trosku iny pohlad, ale vsak to je ok

A jo, co som vzdy mala super boli byvali frajeri, nastastie som mala takych co to uplne chapali a brali ako prirodzenu vec.
 fotka
limitles  20. 6. 2018 00:09
moja stara mat vravievali : riť a čelo jedno telo. Kto s tym ma problem nech ide do tam odkial vyšiel. Ked ma s tym zena problem vo vztahu zbytocne to vytvara napatie, urcite existuje v riesenie, uprimnost za kazdu cenu a vyjadrovat svoj pocit za kazdu cenu ale to je nauka - ktoru pochopia ludia zvatsa vo vyssom veku co je skoda , a zbytocne

Pamätám si časy keď bol vzduch čistý a sex špinavý. — Abrham Alikjan Teraz je to opacne sadly
 fotka
superpinkhero  20. 6. 2018 00:19
@willbebetter Áno, takéto pocity cez krámy možno máš ale ono je to 4 týždňový proces, nie 1 týždňový. Ty si cyklom ovplyvnená celý mesiac, nie iba jeden vybraný týždeň. Keby svoje správanie viac pozoruješ, zistíš že sa určité vzorce dookola v každej tej fáze inak prejavujú. A keď vieš kedy kde čo a ako vieš sa lepšie rozhodovať, fungovať, žiť .
Ale jasné, že ja nikomu neponúkam univerzálnu pravdu xD ... len chcem ukázať, že sa dá na veci pozrieť aj z úplne inej strany ^__^
10 
 fotka
kakofonicka  20. 6. 2018 00:28
no podla mna menzes sa spomina preto, lebo sa spaja so zvysenou nervozitou zeny v tom obdobi. co inak je tiez vysoko individualne, lebo ja som vtedy co sa tohto tyka uplne v pohode, ale skuste na mna prehovorit, ked som hladna a unavena a bude mi plamen chrlit z oci.

a neviem no, ja sa pocas menstruacie necitim 2x prijemne a ako celkovo vsetky tie veci, co s tym suvisia, no thank you. nevravim, ze mi nejako epicky vadi, ale nevadilo by mi, ani keby nebola a neviem no, skus takej zene, ktora ma enormne bolestivu a silnu menstruaciu povedat, ze si ju ma uzivat a byt na nu hrda.. lebo hej, poznam aj take, co musia cely tyzden prelezat v posteli kvoli bolestiam.

pre mna je to normalna vec a chvalabohu aj pre mojho priatela ale zase take extremy ako chodit v bielych nohaviciach a nechat ich nasiaknut menstruacnou krvou a taketo haluze, to je trosku moc podla mna. zdrava diskusia nech o tom je, ale zase nejake hranice by sme mohli mat.
11 
 fotka
moah  20. 6. 2018 00:32
Súhlasím s tým, že by to nemala byť tabu téma, hlavne nie v rodinách a medzi partnermi. Naozaj je veľmi dobré, keď muž rozumie, o čo v tomto procese ide a vie byť oporou.
Rovnako je pravda, že je to prirodzená súčasť nášho života a tela, ktorú je dobré akceptovať.

...ale asi si ešte neplakala od bolesti, keď žiadne tabletky ani iné metódy nezaberajú, prípadne zaberú len na chvíľku a ty máš pocit, že to nikdy neskončí.
12 
 fotka
superpinkhero  20. 6. 2018 00:48
@moah Ako ono sa to spája s mojou hlbšou filozofiou.. verím, že každá choroba, problém má psychosomatickú príčinu. Tým pádom, keď máš bolesti je to pravdepodobne spôsobené len nejakým blokom v hlave prepojený s tým. Je to viac- menej dôsledok toho, že nie si vnútorne s niečím okay. Keď budeš pracovať na sebe je to vec, ktorú vieš ovplyvniť. To vôbec nemusí byť bolestivá záležitosť.,..Rovnako ako ani pôrod nemusí bolieť.
... Ale to už začína byť moje deep shit haluzenie sa xD
13 
 fotka
tralalibang  20. 6. 2018 01:01
No to čo si napísala v poslednom komentári je bullshit. Poznám ženu, ktorá cez krámy nemohla ani chodiť a nie, nebolo to kvôli žiadnym blokom v hlave, ale kvôli tomu, že jej zle fungovali vaječníky.
14 
 fotka
mielikki  20. 6. 2018 06:36
No ja neviem, odmysliac si pubertu a s tým spojené rozpaky, jediné tabu, čo ja v mojom prístupe, či prístupe okolia badám, je to, že podobne, ako nemám potrebu detailne opisovať to, ako som šla na záchod, nemám potrebu každému vešať na nos detaily toho, ako zo mňa valí krv, pokiaľ to nie je nejako relevantné alebo prínosné pre debatu

Očistné na tom nevidím nič, väčšinou je okolo toho naopak veľa bordelu
15 
 fotka
hoperpohroma  20. 6. 2018 06:45
neberiem to ako nic spinave a neciste, ale uvitala by som neumierat od bolesti
16 
 fotka
mrspunk  20. 6. 2018 11:42
ono by bolo super, keby si každý mohol život prispôsobovať podľa svojho hormonálneho rozpoloženia (ženy aj muži), to by bol krásny svet, ale žiaľ musím sa učiť na skúšku aj keď mám zrovna fázu spaciu a nemysliacu, a darmo mám fázu zúrivej nadržanosti keď nemám čas takže s mnohým čo píšeš súhlasím ale je to ťažko aplikovateľné do praxe. plus všetko stojí a padá na tej pravidelnosti, keď mám raz cyklus 3týždňový a raz 3mesačný tak ťažko niečo vypozorujem

a čo sa týka toho tabu, už posledné roky nemám vôbec pocit, že by to tak bolo, bežne sa o tom hovorí, je plno kampaní, blogerky robia recenzie na menštruačné pomôcky, už ozaj podľa mňa ostáva len ten faktor, že to nie je pre každú príjemné a to sa asi nezmení nech by bol ten sebarozvoj akokoľvek intenzívny
17 
 fotka
marjy77  20. 6. 2018 12:19
@superpinkhero hej máš pravdu, hoci pre mňa to je znevíhodnenie a nikdy som nad tým nerozmýšlala ako nad niečim pozitívnym, treba to brať menej tabu hlavne pri priateľovi a viacej o tom vzdelávať, a také to spoločenské tabu časim odíde aj samo
18 
 fotka
antifunebracka  20. 6. 2018 16:46
Lol čo je toto za znôšku obmedzených pseudospirituálnych sračiek? Kde je aká menštruácia tabu? Veď už aj malé deti vedia dnes, prečo to je a ako to prebieha a nchpm, čo viac o tom ešte treba hovoriť akože Tiež som sa nestretol teda ešte s tým, že by niekto odsudzoval svoju frajerku za to, že menštruuje wtf Keď má krámy, nech nechce odo mňa jebačku, inax tým problém nemám, ešte jej aj čajík uvarím
@james98 A keď sa nejaká žena k mužovi správa automaticky ako xluhovi, tiež si schopný ju brutálne zjebať?
19 
 fotka
james98  20. 6. 2018 18:58
@antifunebracka To vidiet málokedy na verejnosti. Ale je to rovnaký problém. Inak to fakt nie sú malé čísla - teda čo sa týka napr. ženských tyraniek a domáceho násilia zo strany žien. Je to rovnaký problém. A tiež ho treba riešiť.
20 
 fotka
james98  20. 6. 2018 19:01
@antifunebracka napr. Midnajta očividne týrajú ženy, ked sa bol kvôli tomu schopný rozrevať uprostred obchodnej - a teda ešte ho vraj aj nahánali. Ale jemu konkrétne tú tyraniu doprajem lebo je kkt
21 
 fotka
superpinkhero  21. 6. 2018 10:28
@antifunebracka vidím, že tvoja schopnosť pochopiť prečítaný text je veľmi nízka. Škoda
22 
 fotka
antifunebracka  22. 6. 2018 02:36
Tak mi ho vysvetli, schválne
@james98 Hej, na to si zavše spomeniem
Napíš svoj komentár