I napriek tomu, že výsledky maturít sa oficiálne ešte nevedia, moja slovenčinárka mi na hodine tak trochu naznačila, že som svoj sloh pokafral. A to konkrétne slovami: „Martin, to čo si do toho slohu popísal? To bolo hrozné.“

Prekvapení boli asi všetci okrem mňa. Ja som to akosi tušil od momentu, čo som na svojom slohu urobil poslednú bodku. Nedopadne to dobre.

Písal som úvahu o výdobytkoch modernej techniky, a či slúžia ony nám, alebo my im. Téma ako ušitá pre chalana, ktorý tieto výdobytky používa každodenne, a to i práve v tomto momente. Tak som si vybral úvahu a uvažoval som - asi tak ako vo všetkom, čo som kedy napísal. Načrtol som problém, začal som sa v ňom vŕtať a nakoniec som to uzavrel nejakou pozitívnou myšlienkou (pretože som optimista). Tomu všetkému predchádzali tri strany nečistopisu doškrtaného tak, aby bola jeho finálna podoba hodná maturitného slohu. Za 200 dlhých minút sa mi podarilo poskladať štylisticky čisté a logické vety, ktoré do seba zapadali ako puzzle a vytvorili moju úvahu.

Čo som teda urobil zle? Napísal som málo viet. Mojej úvahe chýbalo aspoň 7 riadkov do splnenia „maturantského minima“ jeden a pol strany. Práve to mi vytýkala naša slovenčinárka (vraj sa s tým ešte nestretla), i keď mne sa to nezdá byť najväčším problémom môjho slohu. Tých 7 riadkov som tam mohol vtesnať, ale boli by to iba prázdne slová a vety, ktoré by oslabili posolstvo mojej úvahy. Ak som sa počas posledných dvoch rokov blogovania niečo naučil, tak je to netárať do vetra. A práve týchto pár riadkov táranín mi mohlo zvýšiť percentil na mojom maturitnom slohu. Nie je to ironické?

Pri písaní slohu mi nepomohlo nič z toho, čo som sa za tie roky čítania a písania naučil. Nepomohli mi zrozumiteľne poskladané vety, nepomohli mi dobre formulované rečnícke otázky, nepomohli mi všetky tie synonymá, ktoré som sa naučil, nepomohla mi ani gradácia podobná tejto a nepomohlo mi ani striedanie dĺžok viet. Môj sloh sa nepáčil. Možno bolo to, čo som napísal, dobré, ale nebola to jeden a pol stranová úvaha spĺňajúca školské kvóty. Smola. A viete, čo je na tom všetkom najviac frustrujúce? To, že si uvedomujem, že mám na viac.

Možno ak by som na tie štyri hodiny vypol mozog a napísal dvojstranový koncept, a ten potom bez pravopisných chýb prepísal do čistopisu, a ak by som z miestnosti neodchádzal ako posledný, ale ako šiesty, možno by som dostal jednotku. Ale to by som nebol ja. A teraz neviem, čo mám robiť, snažiť sa a pritom opakovane padať na hubu, alebo sa prispôsobiť? Čím viac sa snažím, tým menej, zdá sa mi, to vedia druhí oceniť.

 Blog
Komentuj
 fotka
pukynka_15  1. 5. 2012 22:17
fuha, u nas sa uz oficialne vie o slohoch. mala som tuto istu temu, pisala som fakt skoro to iste dokola, lebo proste o tom sa nedalo tolko napisat.. potom som lutovala, ze som si nevybrala inu temu, ze kedze som tam ten jeden problem omielala na stranu a pol, ze sloh dopadne zle.. a mam 92,9%, tak asi bude nieco na tom, ze asi musis splnat len tie skolke kvoooty
 fotka
pukynka_15  1. 5. 2012 22:33
inak mam dakde presne urcene bodovanie, ze co za co je, a za ten dojem ci sa jej to paci alebo nie, je malo bodov, ten rozah, mozno si aj nepisal od kraja ku kraju, za uplne hovadiny sa body stahovali
 fotka
mielikki  1. 5. 2012 22:36
Nakoľko môj maturitný sloh dopadol dosť dobre a aj som s ním bola spokojná, poviem len, že ono to závisí od hodnotiaceho (a nemožno generalizovať)
 fotka
yeya  1. 5. 2012 22:48
Ja som tiež pokazila sloh, aj napriek tomu, že som si naozaj verila Minuloročné témy boli otrasné, ani jedna sa mi nepáčila :/
 fotka
cjubou  1. 5. 2012 22:56
môj maturitný sloh bol nie celkom úspešný, ale každopádne zle zvládnutý pokus o úvahu, ktorý bol tak aj ohodnotený, a už týždeň po výsledkoch mi to bolo jedno
 fotka
stenatko  1. 5. 2012 22:57
Čo je zlé na omáčkach? Keď ich treba, tak ich treba.
 fotka
stenatko  1. 5. 2012 23:03
(a tento komentár nebol napísaný v zlom duchu)
 fotka
murcatko  1. 5. 2012 23:19
@pukynka_15 som zvedavý, koľko hovadín som musel spraviť, keď som sloh napísal len na zhruba 60% (to mi priebežne povedala slovenčinárka, a to mi ešte kdekade prilepšovala)

@stenatko omáčky, čiže zbytočné slová, sú vždy zbytočné, teda pokiaľ ich nevyužívaš ako osobitný vyjadrovací prostriedok (napadá mi Ecove Meno ruže, kde 100 strán napísal najnudnejšie ako sa dá, aby navnadil kláštornú atmosféru), ale o to som sa v úvahe očividne nesnažil. Aj nadbytočné emócie v divadelných hrách sú na škodu veci, afektovaní herci vedia byť iritujúci.
 fotka
bizbilio  1. 5. 2012 23:24
stal si si za svojou zasadou a presvedcenim,ze to tam nechces mat.

to sa mi paci.

len ma mrzi,ze su urcite mantinely,ktorym sa clovek nevyhne a ked sa do nich nevtesna,odrazi sa to na vysledku (napr. v podobe zleho hodnotenia slohu).

mrzi ma to,mato.
10 
 fotka
owad  1. 5. 2012 23:31
neviem, ktorá slovenčinárka ti to vytkla, ale zo skúsenosti viem, že do slohu na našej škole treba vždy napísať to, čo slovenčinárky chcú počuť, tam sa už dávno nehľadí na formu, či samotnú ideu autora



ak sa pri písaní nevžiješ do ich zmýšľania a nenapíšeš to štýlovo a názorovo zhodne s nimi, tak je to viacmenej bez akejkoľvek pozitívnej odozvy



ja som písala maturitnú úvahu, odovzdávala som medzi poslednými a po odovzdaní som bola strašne nespokojná s tým, čo som napísala, pretože som si uvedomila, že som to nepísala podľa seba, ale prvý raz som niečo napísala podľa toho, čo sa asi bude tým, čo to budú opravovať páčiť



mala som síce 100% a dotyčná profesorka mi to tiež takto v predstihu hlásila, ale sama zo seba som nemala dobrý pocit



preto buď rád, že si to písal podľa seba a odprezentoval si to, čo si cítil a čo si reálne chcel napísať nie je na tom nič zlé a z toho výsledku sa aj tak nestrieľa
11 
 fotka
ohcysp  2. 5. 2012 08:43
no k tomuto ti poviem len tolko.. ze uplne chapem vsetky tvoje pocity.

mne sa stalo to iste a viem ze som podlamna mala na viac a tiez som pisala tuto temu..

len ja osm sa festtesila na rozpravanie lebo to mam najradsej a oni ho tam ani nedali
12 
 fotka
thrwtchr  2. 5. 2012 13:48
hu, tak to keď ty s takým (ako aj z tohto blogu vidno) konvenčným prístupom k jazyku máš na tvojej škole také zlé hodnotenie, tak to ja som najskôr nezmaturoval
13 
 fotka
transplantovana  2. 5. 2012 14:30
Z toho si nic nerob, ja som zo slovenciny nikdy nemala horsiu znamku nez dvojku a za maturitny sloh mi dali 62%. Prave z tych dovodov, ako povedala @owad. Nenapisala som to, co chceli, pisala som si podla seba, a veru mi to aj vytkli. Na ustnych im vytries zrak, neboj sa
14 
 fotka
ink  2. 5. 2012 15:02
Ja som tiež stratil dosť na tom, že som napísal 1 a 1/3 strany miesto 1 a pol a nikoho nezaujímalo, že som to mal úplne malinkým písmom a natlačené ako sardinky, 2 a pol stranový koncept som vopchal na polovičný rozsah. Hold, stupídne hodnotiace normy prinášajú stupídne výsledky.
15 
 fotka
bebekex  2. 5. 2012 15:47
nezabúdaj,že aj keď si podľa tých "školských kvót" nenapísal sloh dobre, slohy, články, blogy, hocičočosizaumieniš písať vieš

takže si z toho nič nerob,aj keď si budeš
16 
 fotka
jaro1991  2. 5. 2012 22:28
suhlasim s mielikki
17 
 fotka
ladyfox  4. 5. 2012 21:43
"omáčky, čiže zbytočné slová, sú vždy zbytočné" absolútne súhlasím s touto tvojou vetou.
18 
 fotka
vreskot000  11. 5. 2012 17:37
škoda, lebo tvoj blog a birdzi by bol va viac stran určite
19 
 fotka
sugy1  17. 5. 2012 14:01
prosím ťa, Martin, ja som mal tiež trojku zo slohu
20 
 fotka
mischulqa  19. 5. 2012 13:33
sloh okolo 71,4 a to som bola členkou redakčnej rady okolo 5 rokov v školskom časopise

U nás na škole sa nehladí na kvalitu slohu, ale záleží od toho kto ten sloh dostane.

Ja som písala tému smoliar, napísala som to dosť surealisticky, ale myslím, že som to splnila. Aj viem kto mi ten sloh opravoval a ja osobne nie som presvedčená, že by ten sloh mal toľko chýb... Rada by som ho aj videla.

Sloh na maturitnej skúške je podľa mňa úplna chlopotina, už len kvôli tomu, že dokonca sa tam hodnotí "celkový dojem", čo je pomerne subjektívne....
21 
 fotka
murcatko  19. 5. 2012 16:14
@mischulqa nakoniec som mal 75% a sloh mi opravovala moja slovenčinárka, ktorá vie, že píšem dobre. No nevyhovoval školským kvótam a navyše tento rok čítala aj lepšie úvahy a preto mi musela dať toľko bodov, koľko mi dala. Hodnotiť slohy podľa tabuľky s piatimi kritériami mi príde sprosté a obmedzujúce. Buď nebudeš porušovať pravidlá a používať predpísané frázy a vtesnáš to všetko do jeden a pol strany, alebo máš smolu. Som zvedavý, čo by urobili, kebyže im svoju úvahu o technológii spracujem formou kaligramu v tvare iPhonu. Škoda, že mi to napadlo až teraz.
22 
 fotka
mischulqa  19. 5. 2012 22:27
Väčšina ľudí v mojom okolí tú tému písala tak depresívne, a som sa to snažila spraviť tak ako som spravila.

Mne ho opravovala moja triedna, ktorá je ešte z doby mamutov ( napriek tomu mám voči nej rešpekt) a nie náš slovenčinár a ona je bohužiaľ neoblomná a podľa mňa ten sloh asi ani nepochopila.

Ja som presvedčená o tom, že určite na trojku nebol, dala by som si jednotku.

A mňa hnevá aj to kódovanie. Rodné číslo....
23 
 fotka
motovidlo323  18. 2. 2020 16:38
Presne toto je zlé na našom školstve.
Napíš svoj komentár